" La zece kilometri de Braila, pe raza comunei Silistea, se afla cea mai puternica si mai bine dotata statie de comprimare gaz metan din Romania. Situata linga soseaua ce duce spre Focsani, DJ 202, statia a capatat intiietate fata de celelalte constructii similare din tara abia de marti, 25 mai. Atunci a intrat in functiune inca un turbocompresor, pe linga celelalte doua deja existente. Noul grup de lucru este de fapt vechi de 30 de ani dar performantele sale sint deosebite, dat fiind ca a fost reconditionat integral. Reconditionarea a insemnat, printre altele, si dotarea sa cu un motor de avion rusesc AI 20, de 4000 cai putere. "E un motor care nu mai prezenta siguranta in zbor dar, adaptat, e foarte bun pentru un turbocompresor", ne-a declarat Nelu Carpuz, seful statiei de la Silistea.
Statia a fost pusa in functiune in 1980, avind in dotare doua compresoare de productie americana, "Solar Centaur", de 3800 CP fiecare, iar din '94 a intrat intr-un proces de modernizare. Rolul ei este de a mari presiunea gazului metan ce vine din import, prin statia de tranzit si masurare de la Isaccea, de la 25 bari la 35 bari. Astfel, gazul are o viteza mai ridicata de deplasare pe conducta, existind posibilitatea de a fi preluat la un debit mai mare de la rusi. Ce iese din statie se indreapta spre Bucuresti, alimentind si orasele Urziceni, Slobozia, Calarasi si Buzau. Braila este "intepata" in conducta care vine de la Isaccea inainte ca aceasta sa intre in centrul de presurizare.
Statia de la Silistea apartine Societatii Nationale de Gaze Naturale (SNGN) Medias, divizia transport gaze si in ultimii ani beneficiaza de o atentie sporita. Ei i-au fost repartizate trei grupuri de presurizare, ce au fost dislocate de la doua statii similare, Bateni, judetul Covasna si Sinca, judetul Brasov, unde se comprima gaz provenit din zacamintele interne. Redistribuirea turbocompresoarelor s-a facut tinindu-se cont probabil de faptul ca rezervele nationale au scazut, in timp ce nevoia de importare e mai mare. Totusi, in ultimii ani, la Silistea se comprima mai putin metan decit inainte. "Pina prin '93 aveam activitate zece luni pe an, iar acum avem de acoperit cereri doar patru luni dintr-un an. Se pare ca se primesc mai putine solicitari, din cauza greutatilor cu care se confrunta agentii economici", ne-a spus Nelu Carpuz, asigurindu-ne ca statia este pregatita continuu sa presurizeze mai mult gaz.
Loc de munca aproape occidental, dar periculos
Din cele trei turbocompresoare aduse din Covasna si Brasov, doar unul este functional deocamdata. Pina acum, ele au fost in serviciu vreme de 30 de ani iar repararea motorului original ar fi fost mult prea dificila si costisitoare. De aceea, solutia propusa de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare "Comoti" Bucuresti, de a fi inlocuit cu un motor de avion rusesc, a fost adoptata, desi multi au privit-o cu reticenta.
"Cei de la «Comoti» au facut o treaba excelenta, dovedindu-se profesionisti de exceptie", ne-a declarat multumit seful statiei, aratindu-ne turbocompresorul la lucru. La cei 4.000 CP ai sai, motorul de AI 20 isi dovedeste forta si prin zgomotul infernal pe care il produce. In apropierea sa, reporterul nu a putut rezista prea mult fara casti de protectie. Reconditionarea celorlalte puncte de lucru va fi facuta tot de institutul bucurestean, dar se pare ca va mai intirzia pina cind SNGN Medias va avea la dispozitie fondurile necesare.
Din '94, cind a intrat in modernizare, statia de la Silistea a capatat un aspect aparte, aproape occidental. Sediul a fost renovat, interioarele amenajate cu bun-gust, cuprinzind, pe linga birouri, si o bucatarie, un vestiar si o sala de baie. Astfel, celor 35 de lucratori, toti braileni, li se ofera conditii civilizate de munca, asa cum nu se intilnesc pe la alte societati romanesti. Amenajarile exterioare continua inca.
Am fost primiti cu amabilitate in statie si ni s-a raspuns fara retineri la intrebari. La un moment dat insa atit seful, Nelu Carpuz, cit si adjunctul sau, ing. Nicusor Dumitru, si-au inasprit tonul si ne-au privit cu severitate. Ii intrebasem ce s-ar intimpla daca la statie s-ar produce o explozie. "Nici nu trebuie sa ne gindim la asa ceva. Sintem aici tocmai pentru a preveni orice fel de accident. O explozie ar putea provoca o catastrofa, bineinteles", ne-au spus ei. Respectindu-se secretul de serviciu nu ni s-a precizat ce cantitate de gaz metan trece prin statie zilnic. Oricum, este vorba de citeva milioane de metri cubi. Avindu-se in vedere aceasta capacitate uriasa, statia este dotata cu sisteme de securitate performante. Exista acolo robineti hidropneumatici, ce pot fi comandati de la distanta, in caz de pericol statia putind fi izolata de la centrul de comanda. De asemenea, linga punctele de comprimare se afla un rezervor de apa cu capacitate de 200 mc cu ajutorul caruia se poate interveni daca izbucneste un incendiu."
Ziarul de IASI 28.05.1999
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu